To verdener

For en stund siden fikk vi utdelt et prosjekt, som visst nok er det største vi hatt på ungdomskolen. Det heter »rik og fattig». Vi valgte oss et I-land og et U-land som vi skal sammenligne. Jeg valgte Uganda og Sverige. Prokjektet gav oss en liten vekker, på hvor grusomt folk har det i verden. Derfor vil jeg gjerne dele litt med dere.

De økonomiske godene i verden er ulikt fordelt. Noen land er rike, andre er fattige. Vi sier at i nord ligger de rike industrialiserte landene, mens de fattige utviklingslandene ligger i sør. Visste du at landene i sør omfatter nærmere 80% av jordas befolkning? 

Norge har flere ganger ligget øverst på FNs levekårindeks. Levekårsindeksen måler tre viktige sider ved utviklingen i et land sett fra innbyggernes side: forventet levealder, utdanningsnivå og kjøpekraft per innbygger. Er ikke sikkert du forsto dette, men du har vunnet første premien i verdenslotteriet hvis du bor i Norge.

Det er så mye ekstrem fattigdom og sult verden over, som du der hjemme ikke vet om. Vi sitter å koser oss med lørdagsgodt, chips og brus, imens mennesker på andre siden av kloden ber til Gud om å overleve dagen. Visste du at de som lever i ekstrem fattigdom har mindre en én doller om dagen å leve for?

Her er en video jeg annbefaler deg å se. Ikke for min skyld, ikke for dem som lever i fattigdom, men for deg selv.

Jeg fikk en skikkelig god feeling på begynnelsen av filmen! Jeg tenkte, helvete, sånn vil jeg også leve!! Men tankene var ikke de samme når filmen var ferdig.

La oss si du ikke liker fisk. Moren din serverer deg fisk til middag. Jeg er sikker på at det er mange som hadde blitt sur og opprørt, siden det ikke var noe som helt falt i smak hos dem. Sunn fisk, fylt med Omega-3 og gjør deg mett. Tenk hvor egoistisk, når jenter og gutter på din alder i U-landene, aldri har følt hvordan det er å være mett.

Jeg sier ikke du skal gå rundt å være fortvilet eller stoppe å spise. Poenget mitt er at du skal være takknemlig for det du får og at du er kjempe heldig som bor i Norge!

Dette innlegget er basert på mine egne kunnskaper, men har også hentet informasjon i fra geografi boken vår.

Legg igjen en kommentar

