Å være tynn eller tykk

Jeg er ganske tynn for alderen og i tillegg veier ganske lite, spesielt i forhold til høyden min. Dette har jeg arvet av min far, som er ganske tynn selv. Jeg har ingen ting i mot å være det, jeg liker kroppen min akkurat som den er. Det er ingenting jeg vil forandret. Ikke fordi jeg føler meg så fantastisk, men fordi uten den kroppen jeg har, hadde ikke jeg vært meg.

I tillegg er det mange som har spurt om jeg har spiseforstyrrelser eller anoreksi, det har jeg altså ikke i det hele tatt! Jeg har bare høy forbrenning, altså er naturlig tynn. Jeg spiser masse, jeg elsker mat. Eller hvor mye jeg spiser varierer vell i perioder, men akkurat nå spiser jeg mye, hehe.

Det finnes både ulemper og fordeler med det. Bland annet er en av ulempene at jeg har hatt en del armbrudd. Er vel oppe i 12 kan jeg tenke meg! Det matcher ikke så bra i og med at jeg spiller aktivt fotball. Som oftest er jeg på banen igjen de neste dagene med gipset hånd. Jeg lar ikke en brukket arm stå i veien for å gjøre det jeg har lyst til, uansett hvor ubehagelig det måtte være!

Å være tynn er jo nesten som å være feit. Definisjonen av en »perfekt kropp» er vel å ikke være overvektig, men forsatt ha kurver. Tynne lår, stor rompe, flat mage, store pupper. Det er ikke alltid like lett å ha alt. Jeg ser alltid for meg tre katogorier, tynn, normal, tykk. Alle vil jo være den normale katogorien. Når folk sier ting som ‘oj du er tynn’, ‘du trenger å spise’, ‘har du matforstyrrelser?’ så ville jeg tatt meg nær av det før. Følte meg som en ikke-normal person, altså at det var veldig negativt.

Derfor reagerte jeg på at å kalle en person feit – da er du en mobber. Men når du kalle en person tynn da? Er ikke det mobbing også da? Er ikke det slemt sagt? Jeg mener at å kalle noen tykk kan være enda mer sårbart hvis jeg setter meg inn i situasjonen. Men hver obs på det, for å kalle noe tynn, kan også være veldig sårbart! Jeg er jo heldivis kommet over den perioden hvor jeg tok meg nær av slikt. Som oftes vet jeg de ikke mener vondt med det 🙂

4 thoughts on “Å være tynn eller tykk

Legg igjen en kommentar

